Menu Sluit menu
Entre Ciel et Terre

A propos du projet

Vivez La Cène de Dieric Bouts dans son contexte authentique

Bientôt l’église Saint-Pierre de Louvain -restaurée à présent dans toute sa gloire- sera l’endroit où se doivent d’être tous les amateurs d’art et de patrimoine. Le musée M de Louvain vous entraîne dans l’histoire passionnante de cette splendide église - véritable apothéose du gothique brabançon- et vous permettra d’en redécouvrir les trésors artistiques: une collection unique de chefs-d’oeuvre de l’art flamand toujours conservés sur leur lieu d’origine. Ces trésors renaîtront bientôt à la vie dans le cadre d’une expérience forte et innovante. Des outils numériques uniques vous les permettront de les appréhender par tous vos sens.

Topwerken en hun verhalen

We hebben het onder andere over 'Het Laatste Avondmaal' en 'De Marteling van de Heilige Erasmus' van de Leuvense Primitief Dieric Bouts. Ze behoren tot de absolute topstukken van de Vlaamse Schilderkunst en zijn dus niet te missen als je Leuven bezoekt. Maar ook de Edelheeretriptiek en het Triomfkruis van Jan Borman, de imposante Sacramentstoren, het praalgraf van Hendrik I en de kapel van “Fiere Margriet” krijgen een plaats in de totaalervaring die M voor je in petto heeft. Ongelooflijke werelden worden tot leven gewekt en je ontdekt de verhalen achter de kerk, haar kunstschatten en de bruisende stad waar ze thuis zijn. 

lire plus Fermer 1 minutes

Over Dieric Bouts

Dieric Bouts (ca. 1410-1475), in één adem te noemen met Jan Van Eyck of Rogier Van der Weyden, was één van de belangrijkste Vlaamse Primitieven. Met Nederlandse origine, vestigde hij zich in Leuven, trouwde er in 1448 en bleef er tot aan zijn dood. 'Het Laatste Avondmaal' en 'De marteling van de Heilige Erasmus', twee van zijn iconische meesterwerken, schilderde hij in Leuven, waar de werken nu nog steeds in hun historische setting te zien zijn. Hoewel hij in die tijd nog niet alom bekend was, is de kunsthistorische betekenis van 'Het Laatste Avondmaal' zo groot, dat het werk een absolute must see is voor internationale kunstliefhebbers.

Andere meesterwerken van de kunstenaar raakten door de eeuwen heen verspreid over de grote musea wereldwijd. Hoewel hij in die tijd nog niet alom bekend was, is de kunsthistorische betekenis van 'Het Laatste Avondmaal' zo groot, dat het werk kan uitgroeien tot een absolute must-see voor internationale kunstliefhebbers.

De religieuze taferelen die Bouts neerzet in een realistische en aardse omgeving, heffen de grenzen tussen hemel en aarde letterlijk op. Bouts is in die zin misschien wel de meest exemplarische kunstenaar binnen de 15de-eeuwse traditie die zoekt naar een nieuwe invulling van het mens-zijn. Hij onderzocht de mogelijkheden van realisme en het verbeelden van de echte wereld, zodat de toeschouwer zich beter kon inleven in de boodschap die het beeld moest uitdragen.

Bouts was de stadschilder van Leuven op het moment dat de stad een gigantische stedelijke vernieuwing doormaakte. Net hierom is hij een essentieel kunstenaar voor de ontwikkeling van de renaissancekunst in een humanistische stad als Leuven in die periode.

lire plus Fermer 4 minutes