Menu Sluit menu
Zwischen Himmel und Erde

Über das projekt

Erleben Sie das letzte Abendmahl von Dieric Bouts in seinem authentischen Kontext

Bald wird die restaurierte St. Peterskirche in Leuven der neue Blickfang ove rhe tprojectyfür Kunstliebhaber und Freunde des kulturellen Erbes. Das M – Museum Leuven entführt Sie in die faszinierende Geschichte dieser prächtigen Kirche, die zu den Höhepunkten der Brabanter Gotik gehört, und zeigt Ihnen erneut ihre herrlichen Kunstschätze: eine einzigartige Sammlung flämischer Meisterwerke, die auch heute noch an ihrem ursprünglichen Platz aufbewahrt werden. Die Kunstschätze werden in Kürze in einem starken und innovativen Erlebnis zu neuem Leben erweckt. Dank einzigartiger digitaler Tools können Sie die Werke bald mit allen Sinnen wahrnehmen.

Topwerken en hun verhalen

We hebben het onder andere over 'Het Laatste Avondmaal' en 'De Marteling van de Heilige Erasmus' van de Leuvense Primitief Dieric Bouts. Ze behoren tot de absolute topstukken van de Vlaamse Schilderkunst en zijn dus niet te missen als je Leuven bezoekt. Maar ook de Edelheeretriptiek en het Triomfkruis van Jan Borman, de imposante Sacramentstoren, het praalgraf van Hendrik I en de kapel van “Fiere Margriet” krijgen een plaats in de totaalervaring die M voor je in petto heeft. Ongelooflijke werelden worden tot leven gewekt en je ontdekt de verhalen achter de kerk, haar kunstschatten en de bruisende stad waar ze thuis zijn. 

Weiterlesen Schließen 1 Min geschätzt

Over Dieric Bouts

Dieric Bouts (ca. 1410-1475), in één adem te noemen met Jan Van Eyck of Rogier Van der Weyden, was één van de belangrijkste Vlaamse Primitieven. Met Nederlandse origine, vestigde hij zich in Leuven, trouwde er in 1448 en bleef er tot aan zijn dood. 'Het Laatste Avondmaal' en 'De marteling van de Heilige Erasmus', twee van zijn iconische meesterwerken, schilderde hij in Leuven, waar de werken nu nog steeds in hun historische setting te zien zijn. Hoewel hij in die tijd nog niet alom bekend was, is de kunsthistorische betekenis van 'Het Laatste Avondmaal' zo groot, dat het werk een absolute must see is voor internationale kunstliefhebbers.

Andere meesterwerken van de kunstenaar raakten door de eeuwen heen verspreid over de grote musea wereldwijd. Hoewel hij in die tijd nog niet alom bekend was, is de kunsthistorische betekenis van 'Het Laatste Avondmaal' zo groot, dat het werk kan uitgroeien tot een absolute must-see voor internationale kunstliefhebbers.

De religieuze taferelen die Bouts neerzet in een realistische en aardse omgeving, heffen de grenzen tussen hemel en aarde letterlijk op. Bouts is in die zin misschien wel de meest exemplarische kunstenaar binnen de 15de-eeuwse traditie die zoekt naar een nieuwe invulling van het mens-zijn. Hij onderzocht de mogelijkheden van realisme en het verbeelden van de echte wereld, zodat de toeschouwer zich beter kon inleven in de boodschap die het beeld moest uitdragen.

Bouts was de stadschilder van Leuven op het moment dat de stad een gigantische stedelijke vernieuwing doormaakte. Net hierom is hij een essentieel kunstenaar voor de ontwikkeling van de renaissancekunst in een humanistische stad als Leuven in die periode.

Weiterlesen Schließen 4 Min geschätzt